سیر تا پیاز بازاریابی ویروسی، تاثیرگذاری وایرال مارکتینگ در کسب و کار ،بازاریابی دهان به دهان

108

تاریخچه بازاریابی ویروسی:

برای اولین بار در سال 1995 کمپانی سونی در بازار کسب و کار محصول پلی استیشن خود را با استراتژی ویروسی روانه بازار کرد. این کمپانی توانست از طریق وایرال مارکتینگ و بازاریابی دهان به دهان در کمتر از 6 ماه موفق ترین بازی سونی را در تاریخ رقم بزند.

بازاریابی ویروسی

تعریف وایرال مارکتینگ:

 وایرال مارکتینگ همان طور که از اسمش پیداست یعنی پیام خود را مانند یک ویروس پخش کنید. یادتان نرود بدن های قوی، دیرتر سرما می خورند پس باید ویروستان را در دنیای کسب و کار با قدرت بیشتری وارد بدنشان کنید که کارساز باشد. بازاریابی ویروسی یعنی شما با هزینه صفر تبلیغات کسب و کار خود را انجام دهید. پس به صفر رساندن هزینه ی تبلیغات وظیفه این نوع بازاریابی است. وایرال مارکتینگ از طریق  بازاریابی دهان به دهان و تبلیغ بیشتر به شکل مجازی در صدد جلب توجه مشتری بر می آید مثلا: شما با یک ویدئو پربازدید ترغیب می شوید  که بروید و آن ویدئو را ببینید.

ابزار بازاریابی ویروسی :

مرورگرها ، سایت ها ،وبلاگ ها ، از همه مهم تر انسان ها

ابزار بازاریابی ویروسی

انواع بازاریابی ویروسی و تاثیر آن بر کسب و کار:

بازاریابی ویروسی محتوایی:

محتوای محصول را مورد بررسی قرار می دهد و با مانور دادن روی خروجی محصول از طریق بازاریابی دهان به دهان آن را به دیگران انتقال می دهید و به تدریج وایرال مارکتینگ آغار می شود که سبب رونق کسب و کار می شود. مثال : رستوران ها

بازاریابی ویروسی انتقالی :

این نوع از وایرال مارکتینگ می تواند به نوعی همان بازاریابی ویروسی محتوایی باشد. در این مورد فرد تجربه ای که از یک کسب و کار موفق بدست می آورد از طریق بازاریابی دهان به دهان به اشتراک می گذارد. مثال : آرایشگاه ها

بازاریابی ویروسی منفعت طلب :

مثلا شما در یک شرکت یا فروشگاه مشغول به کار هستید به دلیل امتیازی که آن ها به خاطر اثر بخشی به کسب و کار خود به شما می دهند، شما برایشان بازاریابی دهان به دهان و وایرال مارکتینگ انجام می دهید. مثال : کارمندان شرکت سایپا. پرسنل شرکت کاله با درصد تخفیف می توانند از فروشگاه های سون کاله خرید کنند.

بازاریابی ویروسی خرسندی :

فرد از سر رضایت و اعتمادی که به آن مجموعه دارد با رضایت کامل خود در جهت کسب و کار آن مجموعه بازاریابی دهان به دهان و در نتیجه وایرال مارکتینگ مثبت انجام می دهد. مثال : رضایت از نحوه ارائه خدمات بانک ها

بازاریابی ویروسی  ناخواسته:

فرد هیچ اطلاعی در مورد وایرال مارکتینگ ندارد ولی این کار را زمانی که از یک مجموعه رضایت داشت انجام می دهد. یعنی فرد از ارزش خود مایه می گذارد و از طریق بازاریابی دهان به دهان که بسیار هم تاثیر گذار در کسب و کاراست این کار را انجام می دهد. مثال : مجموعه های تفریحی

بازاریابی ویروسی مخرب:

این نوع ازانواع وایرال مارکتینگ بسیار خطرناک است. چون فرد از سر نارضایتی شروع به بازاریابی دهان به دهان می کند و این کار در زمانی کوتاه کسب و کار آن مجموعه را از بین می برد. مثال : بعضی از موسسه های مالی و اعتباری بانکی خصوصی

بازاریابی ویروسی اینفلوئنسری:

در این مورد کاربری که مخاطبان زیادی دارد برای کسب و کار شروع به وایرال مارکتینگ می کند. مثل پیج های اینستاگرامی، کانال های تلگرامی و…. مثال: پیج های اینستاگرامی که مخاطبان زیادی دارد.

بازاریابی اینفلوئنسری

بازاریابی ویروسی برای چه نوع کسب و کاری مناسب است ؟

برای کارهایی که عمر کوتاهی دارند وایرال مارکتینگ بسیار مناسب است. مثلا: زمانی که برندهای معتبر شروع به حراج می کنند و عمراین حراج مثلا یک هفته است یا یک سمیناری در پیشه رو دارید. شما می توانید از طریق بازاریابی ویروسی و بازاریابی  دهان به دهان تبلیغ خود را انجام دهید.

نکات ضروری در انتخاب محتوای وایرال مارکتینگ دررونق کسب و کار

اگر محتوای شما یک ویدئو است ، محتوای بازاریایی ویروسی را مختصر و مفید انتخاب کنید و طوری آن را انتخاب کنید که مخاطب میل به دیدن آن ویدئو را تا انتها داشته باشد. ممکن است برای خودتان هم به دفعات پیش آمده باشد که یک کلیپ تبلیغاتی را تا انتها نبینید. در این لحظه آن وایرال مارکتینگ شکست خورده است و آن کسب کسب و کار با مشکل مواجه می شود. پس تو جه به محتوا از الزامات است.

بازاریابی ویروسی

سخن آخر:

همان طور که نیاز است برای بهتر زندگی کردن علم روانشاسی داشت ، برای به دست آوردن رفاه بیشتر ، و ارتباط با دنیای امروز باید علم بازار یابی داشت . بازاریابی صرفا یک شغل نیست بلکه هنر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.